Extra Tips

Extra tips coachkaarten

Handleiding Wijze Wolf Coachkaarten

De Wijze Wolf Coachkaarten zijn gespreksstarters die kunnen worden ingezet om een beter inzicht te krijgen in wie je bent, wat jouw kracht is en wat je nog verder wilt ontwikkelen. Aan de voorzijde van de kaarten staan prachtige foto’s van wolfhonden. Wolfhonden zijn honden die nog net wat dichter bij de wolf staan dan de gemiddelde hond. Op de achterzijde van de kaarten staat tekst. De kaarten zijn ingedeeld in vijf thema’s die je kunt herkennen aan de kleur. Ieder thema bestaat uit zes kaarten met een kwaliteit en een drietal prikkelende vragen. Bovendien staat er op iedere kaart een mooie quote en een interessant en leerzaam stukje tekst over de manier waarop wolven deze kwaliteit gebruiken. Wolven zijn wijze en sociale dieren. Ze leven in roedels en iedereen heeft daarin zijn eigen taak. Ieder lid van de roedel heeft zijn eigen waarde en kracht. Er zijn veel wijze lessen die wij van de wolven kunnen leren.

Quotes

Leg de kaarten met de tekstkant naar boven. Laat de deelnemer(s) een quote uitkiezen die zij mooi vinden. Wat maakt dat ze deze quote kiezen? Hoe past dit thema in hun leven? Is er een les te leren van de quote?

Groepsopdracht

Kies een quote die je bij een ander vindt passen. Wat maakt dat je deze quote zo goed bij die persoon vindt passen? Herkent de ander zich daarin?

Associatie

De voorzijde van de kaarten zijn te gebruiken als associatiekaarten. Leg de kaarten met de foto’s naar boven en laat de deelnemer(s) een kaart kiezen. Ga daarna in gesprek met elkaar. Vragen die je kunt stellen zijn: Waarom kies je voor deze foto? Wat roept de foto bij je op? Wat herken je van jezelf in deze foto?

Groepsopdracht

Plaats de kaarten met de foto naar boven en laat de deelnemer(s) een kaart kiezen die ze zelf willen houden. Laat de deelnemer(s) ook een kaart kiezen die ze willen weggeven aan een andere deelnemer. Wat roepen de foto’s bij de deelnemer(s) op? Wat is de motivatie om een kaart te houden? Wat is de motivatie om hem weg te geven en waarom aan die persoon in het bijzonder? 

Bewustwording en ontwikkeling

Leg de kaarten met de tekstkant naar boven. Laat de deelnemer(s) een kaart kiezen. Vraag op basis waarvan zij hun keuze hebben gemaakt. Spreekt de kleur aan? Spreekt het thema aan? Of is vanwege dat éne opvallende woord de kaart gekozen? Ga daarna aan de slag met de tekst en de vragen op de kaart.

Intuïtief

Houd de kaarten op een stapeltje in je hand en bied ze de deelnemer(s) aan. Iedere deelnemer trekt op gevoel een kaart uit de stapel. Stel vragen over voor- en achterkant. Spreekt de foto je aan? Wat zegt de foto jou? Is dit iets wat nu in jouw leven speelt? Kijk eens naar de achterzijde. Wat zegt het thema of de kwaliteit jou?

Thema's

Sorteer de kaarten op thema en leg ze op tafel. Laat de deelnemer(s) een thema uitkiezen. Welk thema wordt gekozen? Hoe speelt dit thema een rol in de individuele levens of welke rol speelt dit thema in het team?
Bruin staat voor: Taakgerichtheid.
Wat ben jij bereid te doen om iets voor elkaar te krijgen? Hoe krijg je inzicht in jouw eigen kwaliteiten? Wanneer mag je hulp vragen?
Rood staat voor: Relaties.
Welke relaties spelen op dit moment een grote rol in jouw leven? Hoe ga je om met relaties? Welke kwaliteiten zijn nodig om een relatie op te bouwen?
Blauw staat voor: Leiderschap.
Ben je een leider? Wil je een leider zijn? Over welke leiderschapskwaliteiten beschik je? Wat zou je verder willen ontwikkelen?
Paars staat voor: Communicatie.
Welke vormen van communicatie horen bij jou? Waar ligt jouw kracht in communiceren? Welke vormen zou je juist willen versterken?
Groen staat voor: Innerlijke waarde.
Wat maakt jou wie je bent? Wat is jouw kracht? Wat zijn jouw kwaliteiten? Wat zijn jouw valkuilen en wat zou je willen versterken?

Kinderen

Voor de wat jongere kinderen zijn de vragen misschien wat te moeilijk. Maar dat neemt niet weg dat de foto’s zeker goed te gebruiken zijn. Kinderen hebben een heel eigen kijk op de wereld en het is daarom extra mooi om met hen te werken. Leg de kaarten met de foto’s naar boven. Laat een kind twee kaarten uitzoeken. Een waar hij blij van wordt en een waar hij boos of verdrietig van wordt. Ga daarna in gesprek over de keuze. Wat maakt dat deze foto jou blij/verdrietig maakt? Maak de verbinding naar het leven/de situatie van het kind.

Groepsopdracht

Laat de kinderen een kaart voor zichzelf kiezen en een om weg te geven. Vraag aan wie ze de kaart zouden willen geven en waarom. Vraag ook waarom ze de andere kaart voor zichzelf hebben gekozen. Is het gewoon een mooi plaatje of doet het je ergens aan denken?